La XTEC (Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya), és una eina interactiva de treball que proporciona una gran quantitat de recursos educatius i que està adreçada al professorat, als centres docents, als serveis educatius i altres estaments relacionats amb l'ensenyament. Per tant, podem dir que aquesta pàgina web és un recurs de gran importància en l’àmbit educatiu, tant per a professionals de l’ensenyament com per als mateixos alumnes i els seus pares.

Un d’aquests ítems és el de “Serveis Educatius”, que es tracta d’uns equips multiprofessionals que donen suport al professorat i als centres educatius en la resposta a la diversitat de l’alumnat i en relació als alumnes que presenten necessitats educatives especials, així com a les seves famílies. “Prement” al botó, al mateix marge esquerre però, un poc més a sota, trobarem els diferents equips que existeixen, les adreces per poder-los localitzar, el que significa cadascun d’ells, les tasques que hi realitzen i si són serveis educatius de zona o serveis educatius específics.
Als serveis de zona s’inclouen els Centres de Recursos Pedagògics (CRP), els Equips d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica (EAP) i els Equips d’Assessorament en Llengua i Cohesió Social (ELIC), en canvi, als serveis educatius específics trobem els Centres de Recursos per a Deficients Auditius (CREDA) i els Centres de Recursos per a Deficients Visuals (CREDV). Aquests últims estan adreçats a aquell alumnat amb discapacitats específiques que interfereixen en el seu desenvolupament personal, social i curricular. Per últim, cal nombrar que també hi ha un espai dedicat als Camps d’Aprenentatge (CdA), que són una xarxa de serveis situats en contextos singulars que donen suport al professorat per tal que l’alumnat assoleixi objectius d’aprenentatge relacionats amb l’estudi del medi a partir de projectes que es desenvolupen en estades al camp d’aprenentatge, en activitats a l’entorn o en el centre mateix.
He triat aquest tema perquè considero que tots els equips són necessaris per afavorir una educació inclusiva a l’escola, la qual té com a propòsit prestar l’atenció educativa que afavoreixi el màxim desenvolupament possible de tot l’alumnat i la cohesió de tots els membres de la comunitat.
Com a futur docent penso que és importantíssima la presència d’aquests equips de suport en els diferents centres que desenvoluparem les nostres tasques, ja que cal pensar que a l’escola trobarem una gran diversitat, per una banda en l’origen cultural dels nens i, per l’altra, en l’assistència a les aules ordinàries d’alumnat amb diferents necessitats educatives especials. És per això que la coordinació i el treball en equip amb aquests professionals és de vital importància si es vol aconseguir una educació inclusiva a l’escola.
Cal recordar que aquests equips d’assessorament realitzen tasques com donar suport al professorat en la resposta educativa a la diversitat de l’alumnat i en relació als alumnes que presenten necessitats educatives especials, com és el cas de l’EAP, atenen a l’alumnat que no arriba a un desenvolupament adequat degut a greus dificultats d’audició, llenguatge i/o comunicació, com és el cas dels CREDA o els CREDV, o, entre d’altres, donen suport als docents en l’atenció a la diversitat relacionada amb l’alumnat, especialment procedent de la immigració i/o amb l’alumnat amb risc d’exclusió social, com és la tasca dels ELIC. Tots aquests treballs són fonamentals per aconseguir una bona educació i la integració de tot l’alumnat a l’escola ordinària així com a la nostra societat.
Cal recordar que aquests equips d’assessorament realitzen tasques com donar suport al professorat en la resposta educativa a la diversitat de l’alumnat i en relació als alumnes que presenten necessitats educatives especials, com és el cas de l’EAP, atenen a l’alumnat que no arriba a un desenvolupament adequat degut a greus dificultats d’audició, llenguatge i/o comunicació, com és el cas dels CREDA o els CREDV, o, entre d’altres, donen suport als docents en l’atenció a la diversitat relacionada amb l’alumnat, especialment procedent de la immigració i/o amb l’alumnat amb risc d’exclusió social, com és la tasca dels ELIC. Tots aquests treballs són fonamentals per aconseguir una bona educació i la integració de tot l’alumnat a l’escola ordinària així com a la nostra societat.
Cal recordar que una de les mencions que ofereix el Grau d’Educació Primària de la URV és la de “l’atenció a la diversitat”, la qual treballa perquè tots els futurs docents, que actualment es troben formant, adquireixin diferents competències i capacitats per dur a terme un conjunt d'accions educatives que, en un sentit ampli, intenten prevenir i donar resposta a les necessitats de tot l'alumnat del centre i, entre ells, als que requereixen una actuació específica derivada de factors personals o socials relacionats amb situacions de desavantatge sociocultural, de discapacitat física, psíquica, sensorial o amb trastorns greus de la personalitat, de la conducta o del desenvolupament i de greus trastorns de la comunicació.
No hay comentarios:
Publicar un comentario