domingo, 30 de octubre de 2011

QUÈ ÉS I PER A QUÈ SERVEIX UNA WEBQUEST?

Les WEBQUESTS es poden definir com activitats orientades cap a la investigació, en les quals  tota la informació, o part d’aquesta, amb què l'alumnat interactua, prové de recursos d’Internet. Una Webquest ha d'implicar transformació de la informació, és a dir, implica un procés d'investigació i transformació de la informació obtinguda. Així, podem dir que una Webquest permet als alumnes posar en pràctica metodologies basades en la investigació i recull d’informació, a partir dels mitjans d’informació que Internet ens ofereix, promovent, alhora, el treball interactiu i l’autonomia dels alumnes.

Les webquest serveixen per complementar els continguts donats a classe utilitzant les noves tecnologies dins l’aula. Es tracta d’un procés guiat, en el qual les pàgines et diuen en tot moment els passos que has de seguir.

La feina dels alumnes és buscar la informació a les pàgines web que el professor els ha donat per poder contestar les preguntes que es proposen sobre algun tema en concret.

Per desenvolupar una Webquest és necessari crear un lloc web que pot ser construït amb un editor HTML, un servei de bloc o inclús amb un processador de textos que pot guardar arxius com una pàgina web.


En la WEBQUEST trobem activitats guiades i estructurades que ajuden als alumnes a realitzar una tasca ben estructurada i definida.

L’estructura d’una Webquest ha de ser sempre la mateixa:
Introducció: els situa en la història que tractarà i té la finalitat de presentar la Webquest, és a dir, explicar el tema, l'escenari inicial, el plantejament de pregunta, probes per resoldre...

       Tasca: són les diverses activitats que han de dur a terme els alumnes. Pot haver més d’una tasca, a desig del creador de la webquest.

      Procés: s’expliquen els passos que els alumnes hauran de seguir per completar la tasca o les tasques. És recomanable que la descripció del procés sigui breu, clara i fàcilment entenedora per a qualsevol alumne.

       Recursos: diverses font d’informació que es poden adjuntar per tal de donar suport a les tasques. D’aquesta manera si el nen necessita ajuda per resoldre les tasques, ja va directament a pàgines aconsellades pels professors.

Avaluació: s'explica com es realitzarà l'avaluació.

Conclusió: recorda el que s’ha après i resumeix l'activitat i anima als estudiants per a que reflexionin sobre el seu procés i resultats.

Pel que fa a l’educació, les Webquests són una eina molt útil ja que facilita el treball cooperatiu entre els alumnes i, per altra banda, ajuda als nens a què comencin a treballar de forma autònoma, que comencin a utilitzar els recursos informàtics com la recerca d'informació a Internet, i que l'alumne elabori els seus propis coneixements. Amb les webquest es pot treballar molts i diferents temaris ja que no hi ha problema per explicar i proporcionar informació sobre el temari a tractar, gràcies a l’adequada estructura que presenta una Webquest. A més a més, els alumnes desenvolupen les habilitats d’investigar, cercar, seleccionar i jerarquitzar la informació respecte als objectius establerts prèviament en les tasques.


També podem dir que és una eina útil en qualsevol etapa de l’educació primària, ja que segons augmenta el nivell i el ritme d’aprenentatge, també augmentarà la complexitat de les activitats.


En el meu cas, entre els molts exemples que he trobat de webquest ja realitzades i molt ben estructurades, el que més m’ha agradat ha estat el que porta el títol de “Vull fer nous amics al Vendrell”, el qual es troba en l’apartat de les aules d’acollida i tracta un temari molt ajustat al del Projecte Tàndem.




No hay comentarios:

Publicar un comentario