Amb els temps que estem vivint, apareixen posicions a favor i en contra de la introducció de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) a les aules d’ensenyament. La pregunta podria ser si realment aquestes TIC afavoriran l’aprenentatge dels alumnes de l’escola ordinària dintre de les aules. Doncs, crec que és un debat que ja fa temps que s’està parlant i que se’n continuarà parlant al llarg del temps.

A més a més, si hi han canvis socials, precisament la figura del docent no es pot quedar mai desfasada, sinó que ha d’aprendre i adaptar-se a les innovacions que aporten aquests canvis tecnològics, ja que hem de tenir present que aquestes TIC són la matèria de treball fonamental en moltes de les feines existents al mercat de treball i, per tant, han de tenir presència en l’àmbit educatiu.
Hem sentit parlar que les TIC són molt complexes per afavorir l’aprenentatge dels alumnes dintre de l’aula i, la veritat, és que avui en dia existeix a la xarxa “infinita” informació sobre la majoria dels temes que puguin ser profitosos per a l’educació d’aquests nens. Ara bé, una bona acotació dels materials i continguts existents en línia, els quals han estat llargament experimentats i s’ha demostrat que són vàlids, permetrà als alumnes deixar de banda els llibres de text i els mals d’esquena i, amb això, apostar per aquestes TIC convertint, al mateix temps, avantatges com la informàtica en una matèria d’estudi, assolint així una sèrie de coneixements, habilitats i actituds relacionades amb aquesta, els quals es considera convenient que els alumnes aprenguin, sistematitzin i assimilin durant el seu procés de formació.
Un dels punts forts de què parlen favor d’aquestes TIC és l’accés que tenen els alumnes a la informació directa i, per tant, estalviar la necessitat d’haver de sortir de l’aula per cercar la informació requerida pel docent, afavorint així la motivació d’aquests alumnes cara a la seva formació. A més a més, les TIC permetran portar un ritme de treball individual de cada nen així com la potenciació del treball en grup. Una selecció de recursos, la discussió sobre la informació cercada i el consens de tots els alumnes de l’aula per treballar amb la informació afavoreixen, sens dubte, aquest treball en equip. Crec que aquests dos elements són fonamentals per a l’aprenentatge de tot alumnat.
Amb tot això podem dir que la figura del docent és la primera que ha d’afavorir la utilització d’aquestes tecnologies a l’aula si no vol que es quedin, tant ell com els seus alumnes, desfasats respecte als avenços que aporten les TIC a l’aula i, al mateix temps, formar uns alumnes competents en la recerca d’informació, amb una gran competència digital i una gran competència d’aprendre a aprendre.

No hay comentarios:
Publicar un comentario